ZMT_Postdoc bei einem Workshop | Foto: Jan Meier, ZMT

Das ZMT möchte Postdocs und Nachwuchsgruppenleiter:innen dabei unterstützen, ihren Karriereweg zu finden und die notwendigen akademischen und beruflichen Fähigkeiten zu entwickeln. Dazu gehören die Vorbereitung auf Führungsaufgaben im akademischen Leben und darüber hinaus, die Unterstützung bei der Profil- und Karriereentwicklung sowie die Sensibilisierung für vorhandene Ressourcen und das persönliche Rollenverständnis.

Mit einer Reihe von Workshops wollen MARUM - und ZMT Postdocs und Nachwuchsgruppenleiter unterstützen. Die Karriereentwicklungs-Workshops werden in Kooperation mit dem MARUM organisiert und angeboten.  Unsere Idee ist es, den Austausch zwischen den Nachwuchswissenschaftler:innen institutsübergreifend zu fördern.

Die Kurse werden auf Englisch gehalten, daher folgen die Informationen zum Programm in englischer Sprache.


WORKSHOP PROGRAMME 2022

Nav­ig­at­ing un­cer­tainty in re­search

 22 March 2022

Agile Work in Science

 6, 12 & 27 September 2022

   

 


COURSE 2. Agile Work in Science (including Design Thinking)

  • Date & Time: September 6 (13:30-16:30, online), September 12 (9:30-17:30, on-site ZMT), September 27 (9:30-12:30)
  • Trainers: Dr. Julia Rummel & Lea Feldhaus (INNOKI, a berlin-based Innovation consultancy).
  • Registration: Register under this link until August 22.
  • Course information as PDF. The aim of the training series ‘Agile Work in Science’ is to show scientists in early career stages creative and agile working methods that are state-of-the-art outside of science and would also be valuable and useful in science. In doing so, we will cover the corresponding mindsets of “agile work”, “new work” or “inner work” as well as concrete methods and approaches that the participants can transfer to their work reality.

         What you can get out of this course

    • An overview on central principles of “new work”, e.g. and a better understanding of the ideas behind these buzzwords. You can reflect how these ideas could be transferred into your own work in academia.
    • You have experienced “Design Thinking” as a method for creative work and reflected in how far it could be used for your working tasks in academia.
    • You will learn how meetings can be designed to be efficient and worthful for everybody attending based on the “new work”-mindset. This also includes learning different procedures on how fair decisions can be made in the team or in the research group.

   The courses will be characterized by a balance between theoretical impulses, actively trying out what you have learned, networking among participants as well as self-reflection and discussion.